بازار تولید نرم افزار و چالش های پیش رو

پر واضح است که نرم افزار ، از الزامات پایه ای صنعت انفورماتیک میباشد که تا دهه های هفتاد تحرکی در شکوفایی این صنعت پایه ای در کشور دیده نمیشد و اندک فعالیت انجام شده مصروف فارسی سازی نرم افزارها ؛ بطور ویژه کلمه پردازها ؛ میشد .
در اواسط دهه هفتاد و با گسترش استفاده از رایانه های شخصی در بنگاه های بزرگ اقتصادی و از همه مهمتر دوایر دولتی و بانکی ،ناگهان خلاء بزرگی در عرصه تولید نرم افزارهای ایرانی بوجود آورده و فارغ التحصیلان دانشگاهی علوم کامپیوتر ،نا آشنا با سیستم های مالی ، اداری ، حسابداری صنعتی و ... و ناآشنا با فعالیت های گروهی بر مشکلات این صنعت نوظهور دامن میزد.
ولی پس از اندک زمانی برنامه نویسی ؛ به ویژه در حوزه های مالی ؛ رشد قابل توجهی یافت بطوریکه تیم های حرفه ای از برنامه نویسان پا به عرصه تولید نرم افزار نهادند که اغلب تحصیلات و یا فعالیتی غیر مرتبط باامور کامپیوتر داشته اند که این نقطه عطفی در این صنعت بشمار میرود.
سوالی که مطرح میشود چرا نقطه عطف ؟ شاید یکی از دلایل آن ، رفع و رجوع نیازهای خود افراد با استفاده از کامپیوتر در حوزه فعالیت خود بوده است و این امر باعث گسترش سریع این فناوری در جامعه ایران گردید.از سویی ورود این فناوری به عرصه های مختلف مشاغل و علوم و فنون ،باعث ایجاد زمینه ای بسیار وسیع از کاربردهای این تکنولوژی گردید و حرفه برنامه نویسی را با تعدد تخصص مواجه گردانید و همین امر باعث سردرگمی برنامه نویسان در انتخاب حوزه های تخصصی فعالیتشان گردیده است.
آیا باید به این علم به عنوان حرفه توجه نمود یا نه ، صرفا یک مهارت محسوب میگردد ؟ بگذریم از این موضوع که در جامعه دانشگاهی ابتدا به عنوان علوم پذیرفته شد ، بعد به مهندسی تغییر ماهیت داد و هر از گاهی زمزمه هایی از قرار گرفتن در گروه علوم پایه نیز به گوش میرسد. بقول یکی اساتید برنامه نویسان جزو معدود افراد جامعه هستند که دایرالمعارف مشاغل هستند.
از طرفی در این آشفته بازار برنامه نویسی ، موضوعی که مشهود است گسترش تولید نرم افزارهایی است که صنعت مرتیط با آن در کشور رو به رشد میباشد. شما تصور کنید چه تعداد صنعت و تجارت در کشورمان وجود دارد که در حال پیشرفت میباشد.

اما اکنون بعد از گذشت سه دهه از ظهور این فناوری در عرصه صنایع کشور ، حرکت به سمت و سوی استانداردهای جهانی در زمینه های تولید ، ارایه ، پشتیبانی و ... کاملا مشهود میباشد. با این حال پیشرفت این صنعت در کشورمان ، در قیاس با کشورهایی مانند هند و چین بسیار ناچیز میباشد که این موضوع ارتباط مستقیم با سیاست های خارجی دولت و جذب سرمایه گذاران خارجی دارد. از اینرو ما شاهد اشباع شدن تولیدات در حوزه های مالی و از طرفی خلاء تولید نرم افزار در سایر حوزه ها میباشیم.


sdlc

دوره حیات یک نرم افزار

دوره حیات نرم افزار یا SDLC اصطلاحی است که در سیستم های مهندسی، سیستم های اطلاعاتی و مهندسی نرم افزار برای توصیف یک فرآیند برای برنامه ریزی، ایجاد، آزمایش و استفاده از یک سیستم اطلاعاتی استفاده می شود. هدف از معرفی این چرخه ارایه مدلهایی است که بر اساس نیاز مشتری و معرفی پروسه های مورد نیاز ، برنامه ریزی جهت پیاده سازی ، برآورد هزینه بتوان خروجی با کیفیت مطلوب را، حاصل نمود.

1396/12/2

نگاهی گذرا به پیشرفت تکنولوژی در سخت افزار رایانه های شخصی

پردازنده ها ، مهمترین و اصلی ترین بخش کامپیوترها را تشکیل میدهند و مابقی اجزا ، حول محوریت این عنصر اصلی ایفای نقش میکنند. در دهه هشتاد و نود میلادی رقابت بین سازندگان پردازشگر بسیار شدید بود و شرکت های مانند زایلوگ ، موتورولا و اینتل تمام تلاش خود را می نمودند تا سهم بیشتری از این بازار نوپا را به خود اختصاص دهند و شرکتی همچون ای ام دی با کپی برداری از ساخته های شرکت اینتل ، سهمی از این بازار رو به رونق را به خود اختصاص دهد.
عدم برخورد شرکت اینتل با اینگونه از فعالیتهای غیر مجاز شرکت ای ام دی سیاستی بود که باعث شد شرکت اینتل گوی سبقت را از رقیبانی چون موتورولا ، برباید و یکه تاز میدان تولید پردازنده های کامپیوتر های شخصی گردد. غافل از اینکه شرکت ای ام دی به مرور زمان با تکیه به قابلیتها و توانایی های خود رقیبی جدی برای شرکت اینتل بدل خواهد شد و بازار فروش ایالات متحده امریکا را در قبضه خود خواهد داشت.

sdlc

در پی تداوم رشد و شکوفایی شرکت اینتل در عرصه تولید پردازنده ، شاهکار اینتل پا به عرصه ظهور گذاشت و معرفی تکنولوژی MMX بود که میخی بر تابوت دیگر رقبا کوبید و اینتل را یکه تاز این میدان گرداند .
البته شرکت ای ام دی نیز دوشادوش شرکت اینتل پله های موفقیت را طی نمود و در تولید برخی از تکنولوژیهای پردازنده ها ، پیشگام بود ولی متاسفانه حرارت بالای پردازنده های این شرکت معضلی بود که گریبان این قطب تولید پردازنده را گرفته بود . هرچند این مشکل به مرور مرتفع گردید ولی خاطره نه چندان خوبی را ذهن مشتریان خود ؛ بخصوص در ایران ؛ بجاگذاشت.

حال پس از گذشت دهه ها از آن زمان ، ببینیم شرکت اینتل چه دستاوردهای را برای مشتریانش به ارمغان آورده است.

تکنولوژی Hyper-Threading
در این فناوری دو موضوع مورد پردازش را هم زمان در هر هسته فیزیکی مورد پردازش قرار میدهد که این خود باعث افزایش اعداد پردازش و در کل کاهش زمان پردازش ها میگردد .

تکنولوژی مجازی سازی VT-x
به یک پلتفرم سخت افزاری اجازه می دهد تا به عنوان سیستم عامل مجزا عمل کند. این قابلیت با جدا کردن فعالیت های محاسبات به پارتیشن های جداگانه با محدود کردن خرابی و حفظ بهره وری ، کارکرد پردازنده را مدیریت نماید.

تکنولوژی احراز هویت IPT
یک فناوری امنیتی سخت افزاری است که کمک می کند تا با یک روش ساده و مطمئن از سوء استفاده از اطلاعات هویتی کاربران جلوگیری گردد و امنیت را در کسب و کار آنان فراهم نماید.

تکنولوژی NNP
تکنولوژی پردازش شبکه عصبی یا به اختصار NNP فناوری جدید این شرکت در عرصه پردازش های مورد استفاده در هوش مصنوعی میباشد. در این تکنولوژی با استفاده از زیرسیستم های حافظه ، بهینه سازی در حفظ دقیق داده ها و همچنین ایجاد کمترین تراکم در پهنای باند ارتباطی اجزای پردازنده و نیز انجام عملیات ریاضی با دقت اعشاری بالا ، سعی در ایجاد تحول شگرف در ارتباطات شبکه های اطلاعاتی مورد استفاده در فناوری هوش مصنوعی دارد. در این پروژه شرکت اینتل از تمامی شرکتها ، مراکز تحقیقاتی جهت همکاری به شکل یک پروژه منبع باز دعوت نموده است.

1396/12/4

اینترنت و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور

بیش از دو دهه از حضور شبکه جهانی اینترنت در ایران میگذرد و در این مدت همواره از سیاست گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و روابط اجتماعی و غیره را مورد چالش قرارداده است. از بسترهای سخت افزاری مورد نیاز گرفته تا ارایه خدمات توسط سازمان صدا و سیما یا وزارت ارتباطات ، اعمال فیلترینگ و نبود قوانین قضایی برای برخورد با مجرمین سایبری و بحث حفظ حریم خصوصی افراد جامعه و بسیار موارد دیگر ، با مشکلات و کاستی های قابل توجهی دست به گریبان بوده است.

sdlc

صحبت در مورد اینترنت و موضوعات مرتبط با آن بسیار است که مستلزم زمان و نظرات کارشناسان حوزه های گوناگون میباشد که خارج از این مجال میباشد. لذا به کوتاه نطری به نقش اینترنت در توسعه اقتصاد کشور می اندازیم. اگر به روند رشد تجارت الکترونیک در سال های اخیر نگاهی بیاندازیم شاهد جهشی بزرگ در این عرصه میباشیم.
گسترش دسترسی به اینترنت در کل کشور و همچنین ورود گوشی های هوشمند به بازار ایران ، زمینه مناسبی را جهت رشد و شکوفایی تجارت الکترونیکی ایجاد نمود و همین امر باعث بر پایی وب سایتهای فروشگاهی و خدماتی و پایانه های بانکی بی شماری در فضا مجازی گردید. حال سئوال این است آیا این گسترش با رشد اقتصادی کشور همگون و متناسب میباشد؟ آیا این گسترش با تولید ناخالص ملی متناسب است؟ اینها سوالاتی است که بزرگان اقتصاد باید پاسخی مناسب برای آنها داشته باشند.

این موضوع قابل تامل است که چند درصد از تولیدکننده های داخلی توانسته اند به سطحی از شکوفایی برسند که بخواهند محصولات خود را از طریق فضای مجازی معرفی کرده و یا بفروش برسانند. فضای مجازی با این پتانسیل چقدر موفق به جذب مخاطبان جدید از هر دو گروه خریدار و فروشنده شده است. با راه اندازی هر فروشگاه اینترنتی به مشتریان خرید از فضای مجازی افزوده نمی شود بلکه فروشگاه های جدید با مشتریان فروشگاه های قبلا راه اندازی شده ، سهیم میشوند.
فعالیتهای تجاری در فضای مجازی ، چه میزان از نرخ بیکاری در جامعه را کاهش داده است.

sdlc

اگر در اینترنت گشتی بزنید با کسب و کارهای کاذب و بعضا عجیبی برخورد میکنید که در حال تبادلات مالی هستند ولی نمی توان نام کسب و کار بر آنها نهاد. بنظر میرسد تا رسیدن به یک فضای مجازی تجاری مناسب که مانند یک کسب و کار در عالم واقعیت ، شفاف و متعهدانه باشد راه زیادی پیشرو میباشد و اگر مشکلات اقتصادی در عالم واقع حل نگردد ، نباید انتظار تجارت الکترونیکی سالم و پر رونق را داشت.

1396/12/2

شکست انحصار در تولید سیستم عامل

درود بر شما . سیستم عامل یکی از مهمترین اجزای نرم افزار یک رایانه ، اسمارت فون و یا هر سخت افزار با قابلیت هدایت نرم افزاری میباشد. تخصیص منابع سخت افزاری ، مدیریت پردازشها و زمان دسترسی نرم افزارها به منابع پردازش و جلوگیری از بروز بن بستهای منطقی و بسیار موارد دیگر از وظایف سیستم عامل میباشد. همچنین سیستم عامل رابط میان کاربر و سخت افزار بشمار میرود. دستورات کاربر را در قالب دستورات نوشتاری در خط فرمان یا انتخاب گزینه در محیط های گرافیکی ، ادراک نموده و با توجه به صفهای درخواست پردازش ، مطابق جدول کدهای سخت افزار ، دستورات را به سخت افزار ارجاع میدهد. سیستم ها معمولا پس از سخت افزار لایه دوم از مجموع لایه های فرآیند پردازش را به خود اختصاص میدهند. در مجموعه سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر ، مجموعه ای از کدهای اجرایی وجود دارند که وقفه نامیده میشوند و پایه ای ترین وقفه ها بر روی سخت افزار ؛ بایوس ؛ سوار هستند. بخشی از این وقفه ها توسط سیستم عاملها بر پایه سخت افزارها ،ایجاد شده اند . به همین سبب هر سیستم عامل با سخت افزار مرتبط با خود قابل استفاده میباشد.

پس از این مقدمه کوتاه ، نگاهی اجمالی به تاریخچه گسترش برخی از این سیستم عاملها می پردازیم. در بین شرکتهای تولیدکننده سیستم عامل ، مایکروسافت دارای سبقه قابل تاملی میباشد. رشد و توسعه حیرت انگیز این شرکت همیشه حساسیت منتقدان را برانگیخته است. در سالهای ابتدایی فعالیت این شرکت ، آقای بیل گیس ؛ یکی از صاحبان این شرکت ؛ اقدام به خرید سیستم عامل داس ؛ از فردی که نام او هنوز هم مشخص نگردیده است ؛ نمود و آن طی قرادادی به ای بی ام واگذار نمود. قراردادی که کارشناسان عقد آن را بزرگترین اشتباه تاریخی این شرکت قلمداد می نمایند که طی آن مایکروسافت حق فروش این سیستم عامل را برای خود محفوظ دانسته است. این شرکت پس از ارایه شش نسخه دیگر از این سیستم عامل با ارایه محیط عاملی بنام ویندوز که بر پایه سیستم عامل داس قابل اجرا بود ، دری به سوی تولید سیستم عامل هایی با محیط های کاربری گرافیکی گشود. ابتکاری که تحول بزرگی در فناوری تولید سیستم عاملها ایجاد نمود. البته گویا اصل این ایده متعلق به آقای استیو جابز از شرکت اپل بوده است.

پس از ارایه ویندوز بعنوان سیستم عامل در سال 1995 ، مایکروسافت توانست سهم عمده ای از مشتریان سیستم عاملهای کامپیوترهای شخصی با معماری اینتل را به خود اختصاص دهد و با در دست داشتن تکنولوژی تولید نرم افزارهای مبتنی بر سیستم عامل ویندوز ، عملا انحصار تولید طیف وسیعی از نرم افزارهای کاربردی را دست گرفت.

sdlc

به این ترتیب هیچ شرکتی توان رقابت با مایکروسافت را نداشت. همین سیاست ها و تمامیت خواهی های مایکروسافت باعث ایجاد گرایش به تولید نرم افزارهای متن باز ، در دنیا گردید که به سرعت در بین تولیدکنندگان و برنامه نویسان گسترش یافت و مولود این تفکر سیستم عاملی به نام لینوکس بود. سیستم عاملی که توانست به سرعت روند تکاملی خود را طی کند و در توزیع های مختلف و برتدهای گوناگون به بازار عرضه گردد و از همه این موضوعات بنیانی تر اینکه در کشورهای مختلف بومی سازی گردد.

1396/12/20

شبکه های اینترانت

شبکه های محلی، به شبکه ای از کامپیوترهایی اتلاق میگردد که گسترش و وسعت جغرافیایی آن درحد یک سازمان یا شرکت باشد. طبعا در این نوع از شبکه ها، منابع نرم افزاری و سخت افزار محدودی مورد استفاده مشارکتی میباشد. در این یاداشت نگاهی اجمالی به این نوع از شبکه ها می اندازیم.
با ظهور کامپیوتر و حضور آن در سازمان ها و ادارات و بانکها، بعنوان عامل تسریع در انجام روال اداری و خصوصا در عرصه های مالی، نیاز به منابع اطلاعاتی و سخت افزاری مشترک احساس میشد که باعث ظهور فن آوری ایجاد شبکه هایی متشکل از کامپیوترها و چاپگرها و غیره گردید. در کشور ما هم این تکنولوژی توسط بانکها و ادارات دولتی مورد استفاده قرار گرفت. استفاده از توپولوژی باس و سیستم عامل ناول نت ور، از رایج ترین انواع شبکه بود. در توپولوژی باس از یک زوج سیم به هم تابیده که توسط بی ان سی به تی کانکتورهای کارت شبکه هر کامپیوتر متصل میشد، ارتباط در شبکه برقرار می گردید. همین امر باعث میشد که در صورت قطع ارتباط در نقطه ای از مسیر ، عملا شبکه با عدم ارتباط مواجه میشد. از دیگر مشکلات عمده این توپولوژی، ایزوله نبودن در شبکه در برابر انتشار نویز میباشد. این بدین معناست در صورت نشر نویز از یک کارت شبکه معیوب متصل به شبکه، در تمامی شبکه انتشار می یابد و باعث کاهش بازدهی شبکه می گردد. نکته کلیدی و مهم دیگر در اینگونه از شبکه ها، وجود دو ترمینیتور در ابتدا و انتهای شبکه میباشد که در صورت عدم اتصال یکی از آنها، موجب قطع ارتباط در شبکه می شود. دیری نپایید که توپولوژی باس جای خود را به توپولوژی استار داد، که هم ثبات بیشتر در حفظ ارتباط و هم انعطاف بیشتری نسبت به تغییرات و یا گسترش شبکه داشت. در توپولوژی استار هر نود شبکه به طور مستقل به شبکه متصل میباشد و در صورت بروز مشکل برای هر کلاینت، تاثیری بر کارکرد دیگر کلاینت های متصل به شبکه وارد نمی گردد. در این توپولوژی هر کامپیوتر مستقلا با یک کابل که دارای 4 زوج سیم به هم تابیده که اصطلاحا کت 5 نامیده می شود به هاب یا سوییچ متصل میگردد. هاب و سوییچ دستگاه هایی هستند که با دریافت و ارسال مستمر پاکت های دیتا، ارتباط بین کلاینت ها و سرورها را در شبکه فراهم مینمایند. در ابتدای شکل گیری این توپولوژی، دستگاه های هاب وارد بازار گردیدند که در هر سیکل زمانی قادر به پاسخگویی درخواستهای یک کلاینت بودند ولی با ساخت سویچ ها، امکان پاسخگویی به تمامی درخواستهای کلاینت ها در هر سیکل زمانی فراهم گردید.

sdlc

شبکه با توپولوژی باس

sdlc

شبکه با توپولوژی استار

1396/12/21

رویکرد شبکه های صنعتی در توسعه

sdlc

با توجه به رشد و گسترش فن آوری های نوین صنعتی در امر تولید ، استفاده از ابزارهای دقیق اندازه گیری و کنترل ، از عوامل مهم و موثر در تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای هدف میباشد. در همین راستا اتوماسیون صنعتی کلید واژه موفقیت در ارایه محصولات با کیفیت ، ارزان و در کمترین زمان ، میباشد. اتوماسیون به معنای ایجاد نظارت و راهبری مجموعه ای از ابزارهای دقیق متعدد و متنوع مطابق با رویه های از پیش تعیین شده تولید محصول موردنظر ، که قابل برنامه ریزی و هدایت میباشد.
یکی از عوامل پایه ای در امر اتوماسیون ، ایجاد ارتباط بین ابزارهای دقیق و همچنین ارسال اطلاعات مربوط به آخرین وضعیت ها و دریافت دستورالعمل ها از واحد کنترل مرکزی میباشد. این بستر ارتباطی همان شبکه های صنعتی میباشد که شامل پروتکل هایی با استانداردهای مختلف میباشد. بطور مثال جهت ارتباط سریال در پی ال سی ها از آر اس 232 یا آر اس 422 استفاده می شود.

ولی در بحث شبکه هایی از پی ال سی ها و پی سی ها ، از پروتکل فیلدباس استفاده میگردد که البته روند تغییرات به سوی پروتکل تی سی پی / آی پی در بین تولید کنندگان این تجهیزات کاملا مشهود میباشد. بدین ترتیب شبکه های صنعتی هم متصل به شبکه جهانی اینترنت میگردد و در هر موقعیت مکانی قابل دسترسی و برنامه ریزی میباشد. از این رو سازندگان تجهیرات ابزار دقیق در پشتیبانی محصولات خود با مشکلات کمتری مواجه هستند و مشتریان آنها هم با اطمینان خاطر بیشتری به استفاده از این ابزارها در مدیریت خطوط تولیدشان می پردازند.

1396/12/21

ذخیره و نگهداری اطلاعات

مبحث ذخیره و بازیابی اطلاعات یکی از مهمترین مباحث فن آوری اطلاعات میباشد و شامل تکنیکهای نرم افزاری و ابزار سخت افزاری میباشد که اغلب پیرو استانداردهای مشخص جهانی میباشند. درحال حاضر یکی از رایج ترین و مطمئن ترین رسانه نگهداری اطلاعات در کامپیوتر های شخصی هارد دیسک درایو میباشد.
هارد دیسکها بطور معمول از تعدادی صفحات مغناطیسی و انبرکهایی که در روی آنها هدهای خواندن و نوشتن تعبیه گردیده است. صفحات مغناطیسی توسط یک موتور الکتریکی BLDC با سرعت بالا ؛ بطور مثال 7500 دور در دقیقه ؛ در حال گردش میباشند. هدها در هارد دیسک بر خلاف فلاپی دیسک درایو که هدهای مغناطیسی بر صفحه مغناطیسی میچسبد ، با فاصله از صفحات قرار می گیرند ولی این فاصله به اندازه ای نزدیک میباشد که حتی اثر انگشت روی صفحات باعث درگیر شدن صفحه و هد ها میگردد.
برد الکترونیکی هارد دیسک درایو شامل بخشهای کنترل ، حافظه موقت جهت تسریع در دسترسی و همچنین حافظه دایم جهت نگهداری نرم افزار مدیریت هارد میباشد.
روند نرم افزاری ذخیره و بازیابی اطلاعات در هارد دیسک در قالب فریمور برنامه ریزی گردیده است. صفحات هارد دیسک بشکل منطقی به دوایر متحد المرکز متعدد تقسیم میگرد که اصطلاحا تراک نامیده میشود. این تراکها هم به بخشهایی به نام سکتور منقسم میگردند. بنابراین اطلاعات با آدرس شماره تراک و شماره سکتور قابل دسترسی میباشد. از طرفی در بخشی از هارد دیسک جدول اختصاص آدرس ایجاد میگردد و جهت ذخیره اطلاعات در هارد دیسک ، مشخصات و آدرس آن در این جدول ثبت میگردد. همچنین برای دسترسی به اطلاعات هارد دیسک ، در ابتدا آدرس اطلاعات مورد نظر از این جدول استخراج میگردد و با مراجعه به آدرس مذکور اطلاعات قابل دسترس ، میباشد.
سرعت دسترسی به اطلاعات به سه عامل Seek time و Rotational latency و نهایتا به Data transfer rate بستگی دارد که در بخش دوم از همین سرفصل به آن میپردازیم.

sdlc
sdlc
sdlc

1396/12/20

تدوین و ناسازگاری سخت و نرم

به یاد دارم سالها پیش کارتهای تدوین فیلم که بتازگی وارد بازار ایران شده بودند ، تبدیل به کابوسی برای تدوین گران شده بودند. چرا که با معدود سخت افزارها و نرم افزارهایی سازگار بودند. بطور مثال برای کسب عملکرد صحیح کارتهای متریکس ، استفاده از کارت گرافیکی متریکس و مادربرد ایسوس الزامی بود. حتما باید از ویندوز 98SE برای راه اندازی کارت استفاده میشد و نمایندگی این برند هم برای هر دفعه نصب کارت هزینه نسبتا بالایی از مشتریان دریافت مینمود.

sdlc

با گذشت زمان ، برندهای دیگری نیز وارد بازار کشورمان شدند که از آن جمله میتوان به کاناپوس و ادیوس اشاره نمود. به مرور با ورود نسخه های جدید سیستم عامل ویندوز و تکامل توابع پردازش تصویر ؛ DirectX ؛ و همچنین رفع باگهای کارتهای تدوین سهولت نصب و راه اندازی و استفاده از این کارتها برای مشتریان فراهم گردید. حال ببینیم کارایی کارت تدوین چیست و چه مزایایی دارد. یکی از امکاناتی که این کارت در اختیار ما قرار میدهد وارد نمودن تصاویر به کامپیوتر جهت ویرایش میباشد. ولی اصلیترین کارایی کارتهای تدوین پردازش آنی افکتهای مشخص و اعمال آن در قسمتهای مختلف فیلم مورد ویرایش میباشد. این افکتها تحت عنوان ترانزیشن در نرم افزارهای تدوین همچون پریمیر قابل دسترسی میباشند.

sdlc

این نوع کارتها دارای سخت افزار و فریمور خاص خود هستند که میتوانند افکتهای طراحی شده برای کارت تدوین را realtime اعمال کنند و این امر باعث تسریع در انجام تدوین فیلمها میشود. لازم به ذکر است این افکتها محدود به افکتهای طراحی شده توسط شرکت سازنده کارت تدوین میباشد و لاجرم تعداد این افکتها نیز در مقایسه با تنوع افکتها در نرم افزارهای تدوین ، بسیار کم و محدود میباشد.
اما امروزه ، تدوین کاران ترجیح میدهند به جای خرید کارت تدوین ، همان هزینه را مصروف تهیه کامپیوتری با سرعت پردازش بالاتر ، نمایند. بدین ترتیب هم کار با نرم افزارهای تدوین سریع می شود و هم از افکتهای متنوعی بهره مند میگردند . هرچند که زمانی را باید مصروف رندر کردن پروژه های خود نمایند.

1397/1/10

بازار گرم سرگرمی های دیجیتال

مقوله سرگرمی از مسایل پر اهمیت عصر حاضر میباشد که ایجاد آن طیف وسیعی از ابزارها و زمینه های مختلف را در بر می گیرد. یکی از ابزارهای رایج و مهم برای خلق سرگرمی و پر نمودن اوقات فراقت در حال حاضر استفاده از تجهیزات الکترونیکی میباشد. آمار بالای فروش انواع کنسول های بازی و تعدد نرم افزارها و اپلیکشن های بازی نشان دهنده مقبولیت این نوع سرگرمی در بین گروه های مختلف سنی میباشد. همین استقبال روزافزون از بازی های ویدیویی باعث مطرح شدن مباحثی در باب فرهنگ ، جامعه ، آموزش و حتی معضلاتی در باب بهداشت و سلامتی گردید که در فرصتی دیگر به آن می پردازیم.

sdlc

در این یاداشت قصد آنرا دارم به بررسی اجمالی مراحل ساخت بازیهای ویدیویی بپردازم. بطور معمول یک تیم توسعه دهنده بازیهای ویدیویی متشکل از گروه طراحی، گروه هنری، گروه برنامه نویسی، گروه طراح سطح، گروه مهندسی صدا و گروه تسترها میباشد. هر یک از این گروه ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند که از عنوان گروه ها کاملا مشخص میباشد. واما فرآیند تولید یک بازی مشتمل بر 4 مرحله میباشد.
1- پیش تولید. 2- تولید. 3- بازاریابی تجاری 4- پسا تولید.

sdlc

فعالیتهایی که در مرحله پیش تولید انجام می پذیرد شامل ایده پردازی ، تهیه سناریو بازی ، تهیه پلن بازی ، مستندسازی طراحی و در نهایت تولید اولیه بازی میباشد.
در مرحله تولید فعالیتها مشتمل بر تحلیل و طراحی نرم افزاری ، برنامه نویسی ، تولید جلوه های ویژه بصری ، تولید جلوه های سمعی و در نهایت ارجاع به آزمونگرهای بازی میباشد.

1397/1/20

شبکه های اجتماعی ، چهارچوبی امن یا پر مخاطره

sdlc

شبکه های اجتماعی به مجموعه ای از گرافهایی گفته می شود که هر نود آن متشکل از یک فرد یا سازمان میباشد و یالهای آن ارتباط و تعامل بین این افراد یا سازمانها را مشخص می نماید. از طرفی هر فضایی که عامل تسریع در ایجاد و شکل گیری شبکه های اجتماعی می شوند را یک سرویس شبکه اجتماعی نامگذاری نموده اند. حال اگر بستر ارتباطی این سرویس ها ،اینترنت باشد مفهوم شبکه های اجتماعی در فضای مجازی شکل می گیرد. این نوع از شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر به سرعت گسترش یافته و بین احاد جامعه بخصوص جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. برای برخی نیز امکان ایجاد کسب و کار و حصول درآمد را فراهم نموده است. تشکیل گروه های مختلف خبری ، علمی و حتی عقیدتی ، جذابیت ویژه برای مخاطبان در پی داشته و این امر موجب پدید آمدن سوپرگروه هایی با تعداد کثیری از اعضا شده است.
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد بستر ارتباطی در شبکه های اجتماعی مجازی ، اینترنت میباشد. ولی جهت دسترسی به اعضا و ارسال و دریافت پیامها نیاز به نرم افزارها و سرویس دهنده های این خدمات میباشد. در همین راستا شرکتهای بزرگی شروع به سرمایه گذاری و فعالیت در این ضمینه نموده اند. کاربران این سرویسها هم با توجه به امکاناتی که این شرکتها در اختیار آنها قرار می دهند مناسب ترین نرم افزار را انتخاب نموده و با ایجاد گروه های مختلف شروع به فعالیت می نمایند.

sdlc

نکته بسیار حایز اهمیت ذیل مفاهیم گفته شده در این است که نظارت بر محتوای این نوع از شبکه های اجتماعی عملا از دست دولتها و دستگاه های حاکم خارج گشته و فقط قوانین شرکت فراهم کننده سرویس بر این شبکه ها حاکم میباشد. همین عامل سبب نگرانی دولتمردان حکومتهای غیر دمکراتیک و تمامیت خواه و اغلب ایدوئولوک گردیده و اغلب مانع فعالیت های این شرکتها در کشورهای مطبوع خود می گردند.

sdlc

متاسفانه کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست و شگفتا علما دینی نیز بشدت مخالف گسترش فعالیتهای این شبکه ها میباشند که خود جای تامل و موشکافی میباشد.

1397/2/21